menu

Nieuwsbrief 2 De Grondsteen - Vrij Onderwijs

Mailing van De Grondsteen
Verzonden op 14 juni 2022

Welkom!

Welkom in deze 2e nieuwsbrief van de Grondsteen, over het belang van gemeenschapsvorming en initiatief in het onderwijs.

Verder beneden vind je drie lange artikelen, bedoeld om je eigen inzichten en ervaringen werkbaar te maken, of je nu ouder bent of leerkracht, of schoolbestuurder. We hopen zo je ontwikkeling te verrijken en je daadkracht te sterken, in je omgang met het vraagstuk van het sociale leven op school. Dit zijn de onderwerpen:

  • Sophia en de wijsheid van het kind
  • Vrij en menselijk onderwijs
  • Initiatiefnemers: Waldorfonderwijs in de pilot-Ondernemende School Auryn.

Ontvang je deze nieuwsbrief voor het eerst? We zijn zo vrij geweest je deze te sturen, omdat we vermoedden dat je interesse hebt in het onderwerp dat we hier uitgebreid behandelen. Mocht je geen nieuwsbrieven van de Grondsteen meer willen ontvangen, dan kun je je eenvoudig afmelden via de link onderaan.


Agenda

Symposium 8 oktober 2022
Gemeenschapsvorming in het onderwijs - waar begin je?

Locatie: Zeist, Socrateslaan 24
10 uur - 16,00 uur. Kosten volgen nog

Wat is moderne gemeenschapsvorming op school? Wat betekent dat voor de rol van ouders, en van leraren, en voor de bestuurlijke organisatie? En waarom is het zo belangrijk voor het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen?

Inleidende verhalen vanuit praktische spirituatiteit die een handreiking zijn om zelf op weg te gaan. Voorbeelden van hoe het kan en van de moeilijkheden die erbij horen. Workshops om te oefenen en instrumenten te leren kennen waarmee je zelf aan de slag kunt. En veel gesprek en gelegenheid tot vragen!

Binnenkort meer informatie. Wil je op de hoogte gehouden worden? Stuur een berichtje naar: info@degrondsteen.nl!


Ontwikkellabs Ondernemend Onderwijs
voor wie overweegt zelf een school te starten, een andere rol te spelen in het onderwijs, inzicht te ontwikkelen in de eigen verhouding tot onderwijs en de mogelijkheden tot vernieuwing....... 

Instapavond 2 september en 16 januari 2023, 20.00-22.00 uur
Vijf bijeenkomsten op vrijdagen van 9.30-17.00
Data OLOO I: 16 en 30 september, 7 en 28 oktober, 11 november
Data OLOO II: 3 en 17 februari, 10 en 24 maart, 14 april

Meer informatie


Basiscursus Gedragen Besluitvorming

Najaar 2022:
Instapavond 28 september 20.00 - 22.00 (of middels gesprek)
Vier bijeenkomsten op woensdagen van 10.00 - 17.00 uur
Data: 12 oktober, 2, 16 en 30 november

Voorjaar 2023: Instapavond 15 februari 2023, 20.00 - 22.00
Vier bijeenkomsten op donderdagenvan 10.00 - 17.00 uur
Data: 9 en 23 maart, 6 en 20 februari
Aanmelden: info@degrondsteen.nl

Meer informatie


Vooraankondiging: Start nieuwe opleiding procesbegeleider Gedragen Besluitvorming!

Instapavond 11 januari 2023, 20.00-22.00
Deze cursus is het vervolg op de basiscursus Gedragen Besluitvorming en beslaat 5 dagen. Je leert processen begeleiden, van Gedragen Besluitvorming
Data: 25 januari, 15 februari, 8 en 29 maart, 19 april
Locatie: nader te bepalen
Meer informatie volgt dit najaar op de website


Drie nieuwe onderwijs-artikelen

Over hoe we de mens weer voorop kunnen stellen in het onderwijs, de opvoeding en de samenwerking op school, en over het leren aanvoelen en waarnemen wat daarvoor nodig is. We behandelen in deze artikelen zowel het sociale als het anti-sociale dat je kunt tegenkomen binnen een onderwijsinstelling. Veel leesplezier! Het zijn lange artikelen - neem je tijd en print ze gerust uit.

Sophia en de wijsheid van het kind

Harrie Salman vertelt over de wijsheid van Sophia en hoe die leeft en werkt in het kind. Dit is de kostbare schat in onze kinderen die met het juiste soort onderwijs gekoesterd kan blijven, en optimaal eigen gemaakt door de kinderen, in het proces van individualiseren dat opgroeien heet. Zodat zij er in hun volwassen leven mee in contact kunnen blijven staan. Door Harrie Salman (klik hier om het artikel te lezen)

Vrij en menselijk onderwijs

Waarom is het sociale zo belangrijk in het basisonderwijs? Dit artikel gaat over de noodzaak van gezonde sociale verhoudingen op school, zowel voor de gezondheid van kinderen en leraren als voor het leerproces überhaupt. Ook wordt verteld wat wordt bewerkstelligd door anti-sociale werkwijzen en verhoudingen, zoals opgelegde leer- en toetsprotocollen of inhoudsloos geraakte afspraken (sociale gewoonten). Wat is er voor nodig, aan gesprek en sociaal vakmanschap, om de verhoudingen op school gezond te maken? Door Ingrid Busink en Evelien Nijeboer (klik hier om het artikel te lezen)

Initiatiefnemers: Waldorf-school Auryn

Dit of volgend najaar zal de nieuwe basisschool Auryn in Zutphen haar deuren openen. Lieke Deelstra interviewde de initiatiefnemers van Auryn, een gesubsidieerde Waldorfschool in wording, die wordt ingericht mmet behulp van een biografisch ontwikkellab en gedragen besluitvorming. Zo hoeft het verantwoorden aan de onderwijsinspectie geen beperking van de onderwijsvrijheid in te houden. Auryn maakt deel uit van coöperatie De Ondernemende School. Klik hier om het artikel te lezen.

Wil je contact opnemen? Stuur een mail naar info@degrondsteen.nl of bel Ingrid Busink op 06-44426950
 

Grondsteen nieuws

Coaches gezocht

Ben jij coach of wil je dat worden en kijk je met belangstelling naar wat wij voor De Ondernemende School aan het ontwikkelen zijn? Wil jij je verder oriënteren op onze werkwijze en onderzoeken of je ons team van de Ondernemende School wil versterken als gemeenschapscoach? Dan is er nu de mogelijkheid om in te stappen. Op 2 juni is de oriëntatieavond voor de Opleiding Begeleider Ontwikkellabs, Waaldijk 15 te Dreumel, van 19.30 uur - 21.30 uur. Kom je ook? Meld je dan aan via: i


Coördinator voor de Grondsteen gezocht

Het werk binnen de Grondsteen is in een jaar tijd zo gegroeid, dat we nu graag een coördinator willen betrekken, die meehelpt de organisatie van de Grondsteen op te zetten in de stijl van de Grondsteen: vanuit gemeenschapsvorming, samenwerken vanuit initiatief, met gedragen besluitvorming, en rechtdoende aan de individuele mens. Binnenkort publiceren we een profiel waarin we beschrijven wat we verwachten van een coördinator. Heb je interesse, laat het vast weten!


Vier gemeenschapscoaches van de Grondsteen

gaan nieuwe schoolinitiatieven van de Ondernemende School begeleiden!

Na jarenlange voorbereiding zijn er nu vijf initiatiefgroepen die een belangstellingsmeting gaan starten op 1 juli, en, bij voldoende handtekeningen, een aanvraag gaan doen voor bekostiging van een Ondernemende School. Alle initiatiefnemers hebben in ons Ontwikkellab Ondernemend Onderwijs hun eigen roeping en plannen onderzocht en hun initiatief én elkaar gevonden! Enkele reacties van de deelnemers geven een indruk van de impact van het Ontwikkellab:

Het vertrouwen in mijn mede-initiatiefnemers is heel groot geworden. I

Ik heb ervaren: een school ontwikkelen betekent eigenlijk jezelf ontwikkelen. Dat had ik niet verwacht.

Het is zo’n rijk proces geweest, door de ruimte die jullie gaven, door de liefdevolle begeleiding.

Het ontwikkellab heeft ervoor gezorgd dat wij nu vanuit rust en bedachtzaamheid de school gaan ontwikkelen. Doordat we eerlijk naar onszelf en elkaar communcieren. Op deze manier hebben wij al gehad, waar andere tegenaan lopen als ze al onderweg zijn. Een nieuwe initiatiefnemer die zich bij ons aansluit kan niet zonder ontwikkelinglab insatppen, ik kan me niet voorstellen dat iemand zonder zo’n proces instapt.


Ubuntuplein: het wordt steeds mooier!

Onze locatie aan de Noorderhavenstraat in Zutphen, opgenomen in het wooncomplex van woongemeenschap het Ubuntuplein! De muur waar de trap tegenaan staat, is onze zijmuur. Voorjaar 2023 kunnen we erin! Wat zal dat fijn zijn! Ook voor onze planning zal het een stuk makkelijker worden.